دخانیات
تقریبا تمام کسانی که دخانیات مصرف می کنند، شروع مصرف شان از دوره نوجوانی و جوانی بوده است. توتون و تنباکو حاوی نیکوتین است که باعث می شود بسیاری از نوجوانان و جوانان از حالت مصرف کننده تفننی به مصرف کننده ثابت تبدیل شوند. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، 20 درصد از افراد سیگاری در جهان را زنان تشکیل می دهند و در بعضی از کشورهای جهان، شمار زنان سیگاری رو به افزایش گذاشته است. صنایع دخانی درصدد هستند، زنان را هدف هجوم تبلیغات فریبنده و جذاب خود قرار دهند تا بتوانند آنها را به عنوان مصرف کننده جدید، جایگزین کسانی که جان خود را زود هنگام، براثر عوارض مصرف سیگار از دست داده اند، نمایند. متاسفانه در بعضی از کشورها تعداد زنان و دختران مصرف کننده مواد دخانی به اندازه مردان مصرف کننده رسیده است. برخی از مهم ترین مواردی که نوجوانان و جوانان، بخصوص زنان و دختران جوان، را به سمت مصرف مواد دخانی سوق می دهد و جزیی از ترفندهای صنایع دخانی برای جذب مصرف کننده بیشتر است، شامل موارد زیر است:
احساس جذاب شدن، مورد توجه بودن، مستقل شدن، بزرگ شدن، اجتماعی شدن، پذیرفته شدن توسط همسالان (فشار همسالان)، الگو گرفتن از هنرپیشه ها، باورهای غلط (مثل اینکه سیگار کشیدن موجب رفع عصبانیت، رفع خستگی، رفع دلشوره و اضطراب، تقویت ذهن و هضم غذا می شود)، ساده انگاری در مورد مصرف قلیان به عنوان یک ماده دخانی کم خطرتر از سیگار و غیره.